Närbild på knappsatsen till ett dragspel

Dragspel/accordeon

Dragspelsutbildningen är personlig, mångsidig och individanpassad. Hit är du välkommen om du vill fördjupa dina kunskaper i din egen genre eller bredda och prova flera möjligheter med dragspelet. Utbildningen kan sökas av personer som vill förbereda sig för högre studier eller studera en tid på folkhögskola innan en annan utbildning eller för egen fördjupning.

Kulturen i Ådalen med de historiska dragspelskungarna är i fokus. Bland dessa kan nämnas Hans-Erik Nääs, Andrew Walter, Karl och Erling Grönstedt, med flera. Dragspelsklassen kommer gemensamt att ta del av repertoaren som varit betydande för den svenska dragspeltraditionen och besöka platser och museer i Ådalen där historien formats. Vi kommer även att spela och lyssna till musik från våra nordiska grannländer.

Repertoar

Utbildningen erbjuder flera olika inriktningar:

Klassisk repertoar för accordeon (originalverk och transkriptioner, kompositörer som Bach, Scarlatti, Lundqvist, Zolotariew m.fl.)

Klassisk repertoar för dragspel. Standardbasrepertoar, kompositörer som Frosini, Deiro, Frank, Pihlajamaa, Gart, m.fl. även traditionell och ny tango och nordisk traditionell musik.

Gammeldans och folkmusik. Vals, schottis, polka, m.m. (kompositörer som Jularbo, Sundquist, Ville Johnsson, Gunnar Hahn, Hans Wahlgren m.fl.)

Ackompanjemang. Lär dig ackompanjera vissångare, andra instrument, körer och spela efter ackordsanalys. Utforma egna komp.

Beroende på vilken genre du studerar anpassas repertoaren efter din inriktning och ditt utgångsläge. Kontakta huvudlärare David Wahlén om du undrar om din genre är tillgänglig.

Kursinnehåll

Ensemblespel och kammarmusik

Samspel i form av olika ensembler är en viktig del av utbildningen. Vid sidan av solorepertoar studeras och spelas verk för ensembler, t ex dragspelsduo och -trio, dragspel och andra instrument, dragspel och sång, med mera! Att möta andra instrumentalister är av stor vikt för din utveckling som musiker. Samspelet med andra hjälper dig att bli mer lyhörd och tydligare upptäcka ditt eget musicerande. Vi spelar en varierad repertoar med anpassade nivåer för alla deltagare.

Gemensamma lektioner och konserter

Dragspelsklassen träffas kontinuerligt för gemensamma lektioner och seminarier. Här har du möjlighet att spela musik du arbetar med inför dina studiekamrater, vidga din repertoarkännedom och ta del av andra dragspelares framföranden. Här får du i en trygg miljö utveckla din scenvana för att senare spela på offentliga konserter. Du deltar i elevkonserter som schemaläggs under läsårets gång. Under seminarierna träffar vi ibland någon gästande profil.

Teknik och ergonomi

Vi arbetar för en spelteknik och ergonomi som tillåter många timmar av spelande. Detta syns i arbete med skalor, stycken med god fingersättning och utvecklande spelsätt, och ergonomiska övningar. Detta arbetar vi med både på de enskilda och gemensamma lektionerna. Gemensamt för hela musikutbildningen är lektionerna i kroppsmedvetenhet där vi arbetar med hela kroppen.

Antagningsprov

Antagningskursen består av följande moment: en lektion på ditt huvudinstrument, uppspelning, skriftligt prov i gehör, allmän musiklära och satslära, muntligt gehör.

Du förväntas ha förberett två eller flera stycken av olika karaktär som vi arbetar med under antagningskursen (antagningsprovet). Den musik du spelar ska vara i den genre du vill studera. Om du vill bredda dig under året spelar du från den genre du är mest bekväm med. Ett eller båda av dessa stycken ska du framföra under uppspelning för en antagningsnämnd. Följande är förslag på vad du kan framföra. Det går även bra att välja motsvarande repertoar.

Klassisk repertoar för accordeon: Bach, Scarlatti, Zolotarev, Jacobi, Lundquist, Brehme, eller motsvarande. Observera att du ska spela musik av två kompositörer.

Klassisk repertoar för dragspel: Frosini, Deiro, Gart, Hauge, Thelmé, Pihlajamaa, Tollefsen, Magnante, eller motsvarande. Observera att du ska spela musik av två kompositörer.

Gammeldans och folkmusik: Musik av Calle Jularbo, Olle Johnny, Gunnar Hahn, låtar av lokala spelmän, eller motsvarande. Observera att du ska spela musik av två kompositörer.

Improvisationer eller egna kompositioner kan spelas, men detta ersätter inte ett av de två krävda styckena.

Lärare

Jörgen Sundeqvist began playing the accordion at the age of seven and shortly thereafter he started his educational path to become one of the worlds leading accordionists. After studying with Hans-Erik Nääs in Stockholm he went to California to study with Anthony Galla-Rini.

Under the supervision of Galla-Rini Jörgen developed not only his brilliant technique but also his open-minded approach to all kind of music which led to his great knowledge of original accordion music from all over the world. With Galla-Rini he also continued his study of music theory that he started in Sweden several years earlier and established the foundation of what was to become a fantastic career as an accordion soloist, composer and arranger.

Jörgen has toured in America, Europe, Russia and New Zeeland and has been a soloist on radio and television on both sides of the Atlantic. Many composers have dedicated works to Jörgen and he has been an eager commissioner of new music for his instrument.

His devotion to develop the accordion as a chamber- and solo instrument has given him the opportunity, not only to perform with major symphony orchestras, but also in innovative constellations such as the one with organist Håkan Dahlén. Jörgen is a member of the Royal Academy of Music and a frequently engaged adjudicator in many international accordion festivals.

David Wahlén, utbildad accordeonist och dirigent vid Musikhögskolan i Piteå och Sibeliusakademien i Helsingfors. David arbetar som frilansande musiker i Sverige och i Europa. Han utsågs till årets dragspelare år 2012 av Sveriges Dragspelares Riksförbund och har genom åren mottagit samtliga större stipendier för framstående dragspelare i Sverige.

David är flitigt engagerad som solist vid landets dragspelsfestivaler och har gjort karriär som musiker i kontemporära kammaroperauppsättningar.

Uppdaterad: 2016-12-19
Till sidans topp